Have any questions?
+44 1234 567 890
Dr. (AUT) Sabrina Seeler
LfbA International Tourism Management
Raum: Gebäude: 3.3, Raum: 2.013
Forschungsthemen (Schwerpunkte)
- Lebensqualität und Tourismus
- Erlebnisse & Transformationen im Tourismus
- Auswirkungen vom Tourismus
- Strategisches Tourismusmanagement
- Tourismusakzeptanz / Overtourism
Lehrthemen (Schwerpunkte)
- Nachhaltigkeit und Tourismus
- Strategisches Management
- Marketingrelevante Seminare
- Forschungsorientierte Seminare
- Forschungsmethoden
BERUFSERFAHRUNG
10/2020 – laufend |
Referentin für Forschungsvorhaben, Deutsches Institut für Tourismusforschung der FH Westküste, Heide Deutschland |
10/2020 – laufend |
Projetleiterin TouristiCon GmbH, Heide Deutschland |
09/2020 – laufend |
Lehrkraft für besondere Aufgaben, Studiengang International Tourism Management, Schwerpunkt Digitalisierung im Tourismus, FH Westküste, Heide Deutschland |
04/2019 – 12/2023 |
Honorarkraft, Studiengang Tourism and Destination Management, Schwerpunkt Strategisches Destinationsmanagement, HS Harz, Wernigerode, Deutschland |
03/2019 – 08/2020 |
Postdoktorandin „Management, Marketing and Innovation of Experiences”, Business School, Nord University, Bodø, Norwegen |
01/2019 – 02/2019 |
Projektassistenz Inspektour GmbH, Hamburg, Deutschland |
06/2015 – 12/2018 |
Lehrbeauftragte School of Hospitality and Tourism, Auckland Universtiy of Technology, Auckland, Neuseeland |
01/2011 – 04/2015 |
Referentin für Forschungsvorhaben, Institut für Management und Tourismus der FH Westküste, Heide, Deutschland |
AUSBILDUNG
09/2020 - 09/2022
04/2015 – 09/2018 |
Master Higher Education, Universität Hamburg (Hamburg, Deutschland) PhD (Doctor of Philosophy) mit Promotionsstipendium an der Auckland University of Technology, Auckland, Neuseeland. Thema der Dissertation: “Continuum of an Experienced Tourist Multidimensionality: Explorations of the experience levels of German and New Zealand tourists” |
09/2009 – 08/2011 |
Studium „International Tourism Management“, an der FH Westküste (Heide, Deutschland) und Auslandssemester an der Auckland University of Technology (Auckland, Neuseeland), Abschluss Master of Arts |
08/2007 – 08/2009 |
Studium „Business Management“ an der University of Sunderland (Sunderland, England) als Fernstudium, Abschluss Bachelor of Arts |
09/2006-08/2009 |
Studium „Tourismus- und Eventmanagement Ostasien/China“ am Euro-Business-College Hamburg (Hamburg, Deutschland) und Auslandssemester an der Shanghai University (Shanghai, PR China), Abschluss EMA Diplom |
09/2005-08/2006 |
Weiterbildung „Erziehungswissenschaften / Erwachsenenbildung“ an der Universität Flensburg |
-08/2005 |
Abitur am Gymnasium Glinde |
LAUFENDE PROJEKTE
05/2022 – laufend |
|
10/2020 – laufend |
Tourismusakzeptanzsaldo (TAS) – Messung der Tourismusakzeptanz der Wohnbevölkerung |
10/2020 – laufend |
Benefit-Segmentierung im Tourismus (BeST) -Urlaubertypologie Deutschland |
ABGESCHLOSSENE PROJEKTE
2015 |
Kennzahlenentwicklung und Bereitstellung eines Online-Informationssystems für den NRW-Tourismus, Entwicklung von Ziel- und Kennzahlensystemen für den Tourismus NRW e.V. und 15 Reiseregionen bzw. Städte in NRW sowie Integration dieser in ein Online-Informationssystem zum Zweck der Kennzahlenmessung und -auswertung sowie zum Abruf und zur Auswertung weiterer steuerungsrelevanter touristischer Marktforschungsdaten Auftraggeber: Tourismus NRW e.V. Projektpartner: 15 Regionen bzw. Städte in NRW Laufzeit: 03/2012 – 03/2015 |
2014 |
Touristische Marktforschungsoffensive Sachsen, Entwicklung von Themen-Zielgruppen-Matrizen und Bereitstellung von Interpretationshilfen im Bereich Marktforschung für die TMGS sowie weiterer Regionen und Städte in Sachen Auftraggeber: Tourismus Marketing Gesellschaft Sachsen mbH (TMGS) |
2013 |
Marktforschungstage und Interpretationshilfen für den NRW-Tourismus, Durchführung von Marktforschungstagen und Bereitstellung von Interpretationshilfen im Bereich Marktforschung für den Tourismus NRW e.V. sowie 15 Reiseregionen bzw. Städte in NRW Auftraggeber: Tourismus NRW e.V. Projektpartner: 15 Regionen bzw. Städte in NRW Laufzeit: 07/2012 – 07/2013 |
2013 |
Erarbeitung eines Markenarchitekturkonzeptes für die Insel Rügen; Auftraggeber: Tourismuszentrale Rügen GmbH |
PRÄSENTATIONEN UND VORTRÄGE
2021 |
Vortrag “Tourismusakzeptanz in der deutschen Wohnbevölkerung (TAS)“. DTV Arbeitsgruppe „Nachhaltigkeit“, digitales Treffen, 09.03.2021 Gastvortrag “Transformative travel experiences: Host and guest transformations.” Katholische Universität Eichstätt-Ingolstadt, 15.01.2021 |
|
2020 |
Präsentation „Forschungsprojekt „TAS“ – zur Tourismusakzeptanz in Deutschland“. AG Forschung und Monitoring, digitale Veranstaltung, 26.10.2020 Gastvorträge im Rahmen der von der Bayerischen Staatsregierung veröffentlichten Ausschreibung „Internationale Gastprofessorinnen und Gastprofessoren“ „Tourism, Social Entrepreneurship and Community Development” und “Sustainable Visitor Management: Perspectives from Norway and New Zealand”, Katholische Universität Eichstätt-Ingolstadt, 13.01.2020 |
|
2018 |
Präsentationen “Bitten by the travel bug: What it means to be an experienced tourist.” Auckland University of Technology 3 Minute Thesis (3MT) Finals, Auckland, Neuseeland, 17.08.2018 und Asia-Pacific 3 Minute Thesis Finals, University of Queensland, Brisbane, Australien, 27.09.2018. |
|
2014 |
Vortrag „Die Themenkompetenz deutscher Reiseziele: Aktuelle Ergebnisse der Themenstudie Destination Brand 13 für das Reiseziel Insel Usedom“, Usedom Tourismus GmbH (UTG), UTG Partnertag, Ückeritz, 01.07.2014 (https://b2b.usedom.de/wp-content/uploads/2014/07/Destination-Brand2013_Themenkompetenz-Usedom.pdf) Präsentation „Destination Brand: Evaluation of Dutch tourist destinations by the Germans”, Amsterdam, 13.02.2014 |
|
2013 |
Vortrag „Erlebnis.NRW-Projekt „Marktforschung: Ergebnisse für das Münsterland“, Münsterland Tourismus GmbH, Tourismustag Münsterland, Flughafen Münster-Osnabrück, 14.10.2013 Präsentation “Branding for destinations”. European Tourism Futures Research Network Meeting, Brüssel, Belgien, 16.09.2013 |
KONFERENZBEITRÄGE
2020 |
“Undisputable access to (un-)protected and overtourism – Curse or blessing?” 30th CAUTHE conference, Auckland, Neuseeland, 03.-06.02.2020 Let’s travel where the Wi-Fi is weak – but let me share my location fist. Paradoxes and realities of off-the-beaten-track tourists. 30th CAUTHE conference, Auckland, Neuseeland, 03.-06.02.2020 |
2019 |
The experienced tourist’s quest for knowledge enhancement and immersion: The future for sustainable visitor management? 28th Nordic Symposium, Roskilde, Dänemark, 23.-25.10.2019 Stakeholder involvement in visitor management: What, Who & How? 28th Nordic Symposium, Roskilde, Dänemark, 23.-25.10.2019 “‘Rights to roam’ or ‘Rights to ruin’? A critical assessment of regulation practices in the context of overtourism.“ Overtourism and Undertourism conference, Lecce, Italien, 26.-28.06.2019 „The unavoidable truth of a sustainable tourism future: When neoliberal maximization strategies meet regulation practices.” 13th conference of the International Competence Network of Tourism Research and Education (ICNT), Stenden University, Leeuwarden, Niederlande, 16.-19.09.2019 Experienced tourists’ desire for off-the-beaten path travel – a chance for tourism dispersion and reducing seasonality? 4th Tourism Research Network PhD / ECR Symposium, Sheffield Hallam University, Sheffield, England, 14.-15-05.2019 |
2018 |
Lost in translation – The conceptual meaning of the term ‘experience’. SMAANZ-CAUTHE 2018 HDR Conference, University of Queensland, Brisbane, Australien, 19.-20.07.2018 |
2017 |
Increased travel experience and its effects on responsible and sustainable travel behaviour, 11th conference of the International Competence Network of Tourism Research and Education (ICNT), Auckland University of Technology, Auckland, Neuseeland, 13.-19.11.2017 The experienced tourist: The role of Social Media Influencers, 27th CAUTHE conference, Dunedin, Neuseeland, 07.-10.02.20217 |
2016 |
Who is an Experienced Tourist? A review of the literature and identification of research gaps, 10th conference of the International Competence Network of Tourism Research and Education (ICNT), Fachhochschule Westküste, Heide, Deutschland. |
2014 |
Germany’s Destination Marketing Organizations’ change towards a more strategic alignment - The development of key indicator-based controlling systems 8th conference of the International Competence Network of Tourism Research and Education (ICNT), Anahuac University, Mexico |
2012 |
Hiking in Germany – from old tradition to new trend: A description of the target group and travel motives of German hikers. Presentation at the 6th conference of the International Competence Network of Tourism Re-search and Education (ICNT), Thompson Rivers University, Kamloops, Kanada. |
SONSTIGES UND INVITED SPEECHES
2018
|
Forschungsreisestipendium, SMAANZ-CAUTHE 2018 HDR Conference, Brisbane, Australien Juli 2018 Gewinnerin “AUT 3MT Thesis Competition”, Vorstellung der Doktorarbeit in 3 Minuten, August 2018 (https://youtu.be/PqJMuqPuaYQ) “Tomorrow’s Tourism Leaders: The Future Tourism leaders: Their view of tourism in 2025 & beyond”, PATA Global Insights Conference, Auckland, Neuseeland, 30.09.2017 |
BUCHBEITRÄGE
2023 | Seeler, S., Eisenstein, B.: Tourismus als Treiber der Lebensqualität – Wahrnehmungen der einheimischen Bevölkerung. In: Eilzer, C. / Harms, T. / Dörr, M. (Hg.) (2023): Resilienz als Erfolgsfaktor im Tourismus. Beiträge aus Wissenschaft und Praxis zur Entwicklung von Destinationen. Schriftenreihe des Deutschen Instituts für Tourismusforschung. Band 2. Erich Schmidt Verlag. S. 137-164. DOI 10.37307/b.978-3-503-21260-6.06. |
2022 | Gruchmann, G., Topp, M.,Seeler, S. (2022): Sustainable supply chain management in tourism: a systematic literature review, Supply Chain Forum: An International Journal, DOI: 10.1080/16258312.2022.2085504 |
Seeler, S. (2022) The experienced tourist: Proposing a new tourist typology. In: R. Shapley (Hg). Routledge Handbook of the Tourist Experience (S. 185-199). Routledge. | |
2021 |
Seeler, S., Lück, M. & Schänzel, H. (2021). Paradoxes and actualities of off-the-beaten-track tourists, Journal of Hospitality and Tourism Management. https://doi.org/10.1016/j.jhtm.2021.06.004 Høegh-Guldberg O. & Seeler S. (2021) National Identity as Driver of Tourism Development — the Study of Norway. Arktika i Sever [Arctic and North], 42, pp. 32–59. DOI: 10.37482/issn2221-2698.2021.42.32 Seeler, S. (im Druck) The experienced tourist – Proposing a new tourist typology. In R. Sharpley (Hg.). The Tourist Experience. London, UK: Routledge. Seeler, S., Lück, M., & Schänzel, H. A. (2021). Increased travel experience and its effects on responsi-ble and sustainable travel behaviour. In M. Lück & C. Liu (Hrsg.), Ecotourism in the 21st century: Responses from the International Competence Network of Tourism Research and Education (ICNT) (S. 115-138). Frankfurt am Main, Deutschland: Peter Lang. Høegh-Guldberg, O., Seeler, S. & Eide, D. (2021), Sustainable Visitor Management to Mitigate Overtourism: What, Who and How, Sharma, A. and Hassan, A. (Ed.) Overtourism as Destination Risk (Tourism Security-Safety and Post Conflict Destinations, pp. 167-186), Emerald Publishing Limited, Bingley. https://doi.org/10.1108/978-1-83909-706-520211012 Lindberg, F. & Seeler, S. (2021). Demarketing Strategy As a Tool to Mitigate Overtourism – An Illusion?, Sharma, A. and Hassan, A. (Ed.) Overtourism as Destination Risk (Tourism Security-Safety and Post Conflict Destinations; pp. 129-149), Emerald Publishing Limited, Bingley. https://doi.org/10.1108/978-1-83909-706-520211010 Seeler, S., Høegh-Guldberg, O. & Eide, D. (2021). Impacts on and responses of tourism SME on the Covid-19 crises – the case of Norway. In S. K. Kulshreshtha (Hg.), Virus outbreak and tourism mobility: Strategies to counter global health hazards(S. 177-193). Bingley, UK: Emerald. |
2020
|
Seeler, S., & Schänzel, H. (2020). Co-construction of the tourist experience via social networking sites. In S. Kumar Dixit (Hg.), The Routledge Handbook of Tourism Experience Management and Marketing. London, UK: Routledge. |
2019
|
Seeler, S. (2019). The evolution of the Grand Tour in the digital society. In I. Yeoman & U. McMahon-Beattie (Hrsh..), The future past of tourism (174-187). Bristol, UK: Channel View Publications |
2018 |
Seeler, S., Lück, M., & Schänzel, H. A. (2018). The concept of experience in tourism research: A review of the literature. In A. Ali & J. Hull (Hrsg.), Multi-stakeholder perspectives of the tourism experience: Responses from the International Competence Network of Tourism Research and Education (ICNT). Frankfurt am Main, Deutschland: Peter Lang. Seeler, S & Böhling, E. (2018). Global Destination Brand. In A. Ali & J. Hull (Eds.), Multi-stakeholder perspectives of the tourism experience: Responses from the International Competence Network of Tourism Research and Education (ICNT). Frankfurt am Main, Deutschland: Peter Lang. |
2017 |
Seeler, S. (2017). Tourismusentwicklung in Neuseeland – ein Überblick. In: C. Pforr & D. Reiser (Hrsg.), Tourismus in Australien und Neuseeland. (29-52). München, Deutschland: De Gruyter Oldenbourg. Reif, J., Eisenstein, B. & Seeler, S. (2017) Wein und Tourismus: eine Win-win Situation. In Eisenstein, B., Schmudde, R., Reif, J., & Eilzer, C. (Hrsg.). Tourismusatlas Deutschland (88-90). Konstanz, Deutschland: UVK Verlagsgesellschaft mbH. |
2016 |
Seeler, S., & Böhling, E. (2016). The role of key indicator-based controlling systems in strategic destination management – The case of North Rhine-Westphalia. In: M. Lück, J. Ritalahti & A. Scherer (Hrsg.), International perspectives on destination management and tourist experiences. Frankfurt, Deutschland: Peter Lang. |
FACHZEITSCHRIFTEN
2021 |
Seeler, S., Lück, M. & Schänzel, H. (2021). Paradoxes and actualities of off-the-beaten-track tourists, Journal of Hospitality and Tourism Management. https://doi.org/10.1016/j.jhtm.2021.06.004 Høegh-Guldberg O. & Seeler S. (2021) National Identity as Driver of Tourism Development — the Study of Norway. Arktika i Sever [Arctic and North], 42, pp. 32–59. DOI: 10.37482/issn2221-2698.2021.42.32 Seeler, S., Zacher, D., Pechlaner, H. & Thees, H. (2021). Tourists as reflexive agents of change: proposing a conceptual framework towards sustainable consumption, Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism, https://doi.org/10.1080/15022250.2021.1974543 Seeler, S., Schänzel, H. & Lück M. (2021): Sustainable travel through experienced tourists’ desire for eudaemonia and immersion, Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism, https://doi.org/10.1080/15022250.2021.1974541 Lück, M. & Seeler, S. (2021), Understanding domestic tourists to support COVID-19 recovery strategies – the case of New Zealand, Journal of Responsible Tourism Management 1(2), (S. 10-20), DOI: 10.47263/JRTM.01-02-02. Seeler. S. & Lück, M. (2021), Freedom camping in Aotearoa New Zealand: an exploration of stakeholder perceptions. Journal of Qualitative Tourism Research, 2(1), (S. 68-76), https://doi.org/10.4337/jqrt.2021.01.05 Radic, A., Lück, M., Al-Ansi, A., Chua, B.L., Seeler, S., Raposo, A., Kim, J.J. & Han, H. (2021), To Dine, or Not to Dine on a Cruise Ship in the Time of the COVID-19 Pandemic: The Tripartite Approach towards an Understanding of Behavioral Intentions among Female Passengers. Sustainability, 13(5). Lück, M., Seeler, S. & Radic, A. (2021), Hitting the reset button for post-COVID-19 cruise tourism: The case of Akaroa, Academic Letters, Article 219. |
2020 |
Seeler, S. (2020), Book Review: A research agenda for sustainable tourism, Journal of Tourism Futures, 6(3), 287-289. doi.org/10.1108/JTF-09-2020-156 Seeler, S. (2020), Book Review: Critical terms in futures studies, Journal of Tourism Futures, 6(3), 281-283. doi.org/10.1108/JTF-09-2020-154 |
2019
|
Seeler, S., & Schänzel, H. A. (2019). From the fluidity of the experience economy to transformative experiences as a catalyst for positive change: The future of experiential travel. Journal of Tourism Futures, 5(2), 111-113. doi.org/10.1108/JTF-06-2019-081 Seeler, S., Lück, M., & Schänzel, H. A. (2019). Exploring the drivers behind experience accumulation – The role of secondary experiences consumed through the eyes of social media influencers. Journal of Hospitality and Tourism Management, 41, 80-89. doi.org/10.1016/j.jhtm.2019.09.009 Tiberius, V., Borning, J., & Seeler, S. (2019). Setting the table for meat consumers: An international Delphi study on in vitro meat. npj Science of Food, 3(1), 10. doi:10.1038/s41538-019-0041-0 Seeler, S. (2019). Book Review: Marketing for Tourism, Hospitality & Events: A Global & Digital Approach. International Journal for Tourism Policy, 9(1), 71-74. Seeler, S. (2019), Book Review: Emotional Intelligence in Tourism and Hospitality, Journal of Tourism Futures, 5(3). 289-290. doi.org/10.1108/JTF-09-2019-085 Seeler, S. (2019). Book Review: Tourist behaviour - The essential companion. International Journal Tourism Policy, 9(4), 352-354. |
2017 |
Seeler, S. (2017). Book Review: Commercial nationalism and tourism – selling the national story. Journal of Policy Research in Tourism, Leisure and Events, 9(3), 346-348. doi:10.1080/19407963.2017.1338516 |
22.02.2021 |
Freedom camping needs new regulations and foreign tourists aren’t the only villains The Conversation https://theconversation.com/freedom-camping-needs-new-regulations-and-foreign-tourists-arent-the-only-villains-155621 (Frei und direkt Download) |
04.05.2020
|
The coronavirus survival challenge for NZ tourism: affordability and sustainability The Conversation |
- Senatsausschuss für Nachhaltigkeit FH Westküste
- Tourismusbeirat Schleswig-Holstein
- BNE-Zertifizierungskommission Schleswig-Holstein
- Trilaterales Wattenmeerkommittee (u.a. Mitorganisation Summer School 2024)
- Weltnaturerbe AG Westküste (u.a. Mitorganisation Fachtagung Natur und Tourismus 2023 und 2024)
- Arbeitskreis Tourismusforschung (AKTF) der Deutschen Gesellschaft für Geographie e.V.
- Deutsche Gesellschaft für Tourismuswissenschaften (DGT) e.V.
- Forschungsnetzwerk International Competence Network of Tourism Research and Education (ICNT)
2024 |
Bachelorseminar Strategisches Management Grundlagen Online-Marketing Fallstudienprojekt |
2023 |
Bachelorseminar Strategisches Management Social Media Marketing & Communication Fallstudienprojekt |
2022 |
Bachelorseminar Digitalisierung im Kontext internationaler Unternehmen Strategisches Management Social Media Marketing & Communication Grundlagen Online-Marketing |
2021 |
Managementorientierte Sozialkompetenz: Emotionale Intelligenz Internationales Tourismusmarketing Empirical Research Project II Bachelorseminar Strategisches Management Strategisches Destinationsmanagement |
2020 |
Strategisches Management Social Media Marketing & Communication Masterseminar Strategisches Destinationsmanagement Vertriebsstrategien Experienced-based value creation and innovation (co-teaching) Marketing and innovation in the experience economy (co-teaching) |
2019 |
Strategisches Destinationsmanagement Experienced-based value creation and innovation Marketing and innovation in the experience economy (co-teaching) Marketing theory |
2018 |
Hospitality Accounting and Finance Knowledge & Inquiry Tourism research Contemporary Topics in Tourism |
2017 |
Hospitality Accounting and Finance Work-integrated learning |
2016 |
Hospitality Accounting and Finance Hospitality Human Resource Management |
2015 |
Tourism Industry Operations |
2014 |
FP Tourismus & BRIC-Staaten |